Історія СДНЗ

Наш дитячий садок було відкрито у 1984 році як відомчий дошкільний заклад Сумського машинобудівного науково-виробничого об’єднання імені М.В.Фрунзе , збудовано за типовим проектом, 12-груповий з басейном, розрахований на 280 місць. Під час будівництва у проект було внесено зміни: у приміщенні однієї групи розташували фізіотерапевтичний кабінет, залу ЛФК, кафедру водолікування, інгаляторій.
У 1987 році за рекомендацією міського відділу охорони здоров’я з урахуванням матеріальної лікувальної бази було запропоновано Генеральному директорові СМНВО ім. М.В.Фрунзе відкрити у нашому дошкільному закладі 4 групи на 100 місць для дітей , які часто і довго хворіють , та 2 групи для дітей з порушеннями опорно-рухового апарату. Керівництво об’єднання підтримало цю пропозицію на відкриття груп для дітей з порушеннями ОРА і у 1987-1988 навчальному році почали функціонувати групи для дітей, що мають порушення ОРА.
Коли у 2000 році заклад було передано у комунальну власність Сумської міської ради, ортопедичних груп було вже 4. З кожним роком потреба у спеціальній допомозі дітям зростала, тож у 2003 році рішенням сесії Сумської міської ради комунальну установу було перепрофільовано у спеціальний дошкільний навчальний заклад ( ясла-садок) для дітей з порушеннями опорно-рухового апарату, розрахований на 10 груп і 140 місць . Головною метою роботи закладу стало зміцнення здоров’я дитини, розвиток і формування особистості, забезпечення ортопедичної, соціально-педагогічної реабілітації та адаптації вихованця шляхом спеціально організованого навчально виховного процесу у комплексі з корекційно-розвивальною та лікувально-оздоровчою роботою.

На сьогодні у СДНЗ №20 виховується 216 дітей, з них :

• ДЦП-7

• Вроджений геміпарез –3

• Дисплазія кульшових суглобів-73

• Остеохондропатія-1

• Клишоногість -3

• Деформація грудної клітки - 22

• Сколіоз -34

• Артрогрипоз-1

• Закритий туберкульоз кульшового суглоба- 1

• Вроджений вивих -10

• Аномалія розвитку кінцівок -3

• Деформація нижніх кінцівок -19

• Укорочення кінцівок-1

• Сколіотична постава- 24

• Кривошия -3

• Плосковальгусні та – варусні ступні -14

У спеціальному дошкільному навчальному закладі працюють 36 педагогів: 19 мають вищу освіту - 7 дошкільну та 19 іншу педагогічну , 10 – середню спеціальну ( з них 5 здобувають вищу на факультеті дошкільного виховання Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка).
За результатами атестації педагогічних працівників категорію «спеціаліст вищої категорії» мають 5 педагогів, «спеціаліст першої категорії» мають 7 педагогів, «спеціаліст другої категорії» мають 4 педагоги, педагогічне звання «вихователь-методист» присвоєно 5 педагогам.
З дітьми працюють такі спеціалісти: 2 музичних керівника, 4 вчителя-логопеда, 1 практичний психолог, 2 інструктори з фізкультури, 1 реабілітолог, 6 сестер медичних : з масажу, фізіотерапевтичних процедур , лікувальної фізкультури, басейну та сауни. ( Схема «Модель ортопедичної реабілітації по методу біологічно-зворотнього зв’язку»)
Адміністрацією закладу створено всі необхідні умови для проведення корекційно-реабілітаційної та лікувально-оздоровчої роботи. До послуг дітей функціонують такі кабінети та зали:
1. Логопедичний кабінет
2. Психологічний кабінет
3. Спортивна зала
4. Басейн з кисневим наповненням
5. Кімната психологічного розвантаження
6. Кафедра реабілітації, а саме:

• Фізіотерапевтичний кабінет з 42-ома одиницями лікувальної апаратури

• Кабінет масажу

• Зала ЛФК

• Інгаляторій

• Інфрачервона сауна

• Центр інтенсивної корекції

• Водолікування

• Аромо-, іоно-, фітотерапія

У кожній групі обладнано фізкультурні куточки, оснащені сучасним стандартним та нестандартним обладнанням, дрібним матеріалом для профілактики плоскостопості, доріжками здоров’я, масажерами.
Діти у наш спеціальний заклад направляються лікарями-ортопедами Сумської обласної клінічної дитячої лікарні та обласною психолого- медико- педагогічною консультацією. Супровід вихованців починається з «ЗОШИТА ЗДОРОВ’Я», у якому фіксуються діагнози, всі призначення лікарів, складений на навчальний рік план-розклад реабілітаційної роботи: масажу, ЛФК, фізпроцедур, водолікування, інфрачервоної сауни, індивідуальної роботи і відмічається кожного дня корекційно-реабілітаційна робота, тож батьки мають змогу ознайомитися з процесом.
З 2006 року розпочалася наша співпраця з інститутом фізичної культури при Сумському державному педагогічному університеті ім.А.С.Макаренка, начолі з його директором, завідувачем кафедри здоров’я людини та фізичної реабілітації, кандидатом педагогічних наук, професором Лянним Юрієм Олеговичем . Наша робота зацікавила викладачів кафедри реабілітації. Таким чином на базі нашого закладу з 2007 по 2010 року вперше працював міський експериментальний майданчик за дослідницько-експериментальною програмою « Теоретико-методологічні і організаційно-методичні аспекти здоров’я, фізичної реабілітації та корекційної педагогіки дітей дошкільного віку». Мета експерименту полягала у формуванні спеціальної педагогічної технології корекційно-виховної та реабілітаційно-оздоровчої роботи у спеціальному дошкільному навчальному закладі для дітей з порушеннями ОРА. У ході експерименту було сплановано семінарські заняття, на яких викладачі кафедри фізичної реабілітації знайомили педагогів та інших працівників закладу з різноманітними лікувально-оздоровчими технологіями: точковий масаж, лікувальна гімнастика, фізіотерапевтичні процедури. Працівниками закладу разом з викладачами було розроблено та опробовано програму педагогічного супроводу дітей з порушеннями функцій ОРА, впроваджено в роботу закладу авторську технологію старшого викладача кафедри здоров’я людини та фізичної реабілітації інституту фізкультури при СДПУ ім.А.С.Макаренка Коржа Ю.М - «Оздоровчо-корекційна гімнастика «Богатир» . Результатом дослідницько-експериментальної роботи є розробка вказаної індивідуальної програми за діагнозами та виготовлення тренажерів. На базі закладу було організовано і проведено багато заходів для керівників, спеціалістів , серед них: методичне об’єднання фізкерівників та плавкерівників за темою «Корекція та профілактика відхилень у кістково-м’язовій системі дошкільників. Комплексний та індивідуальний підхід до вирішення проблеми»; Науково-практична конференція «Теоретико-методологічні і організаційно-методичні аспекти здоров’я, фізичної реабілітації та корекційної педагогіки дітей дошкільного віку». На початку 2011-2012 навчального року у нашому спеціальному дошкільному навчальному закладі було проведено секційне засідання музичних керівників міста Суми, міжрайонне методичне об’єднання для практичних психологів дитячих навчальних закладів за темою: «Організація роботи практичного психолога у ДНЗ з дітьми, які опинилися в «зоні ризику»; 24 квітня 2012 року у нас працював обласний науково-практичний семінар спеціалістів управлінь та відділів освіти, методистів дошкільної освіти районних та міських методичних кабінетів «Науково-методичні та організаційні аспекти фізичної реабілітації та колекційної педагогіки дітей дошкільного віку».
Напрацьований досвід наших вихователів висвітлювали Газета «Дитячий садок» №8, 2008 р., №46, 2010 р.; Журнал «Дошкільне виховання», №, 2006р., №6 , 2007 рік; у Матеріалах VII Всеукраїнської науково-практичної конференції «Удосконалення корекційно-виховної та оздоровчої роботи з дітьми старшого дошкільного віку в спеціальних умовах»,2007 рік. Наші свята, розваги, змагання знімали і передавали по каналах Сумського обласного телебачення. Цикл передач на каналі «АкадемТВ» було створено для надання допомоги батькам у проведенні домашніх корекційних занять з дітьми, що мають порушення ОРА.
Для покращення роботи з батьками було організовано Клуб «Турботливі батьки», в якому щомісячно проводилися практичні семінари, де батьки знайомилися з результатами проведених досліджень і надавали практичну допомогу по використанню індивідуальних спеціально розроблених комплексів фізичних вправ прирізних порушеннях ОРА. Також проводилися навчання батьків методикам лікувального масажу при різних видах порушення постави, сколіозах, вальгусній і варусній деформації нижніх кінцівок, плоскостопості; зустрічі за круглим столом, диспути тощо. Для батьків постійно діє рубрика «Поради реабілітолога», де свої рекомендації висвітлює реабілітолог нашого спеціального дошкільного закладу.